maandag 10 augustus 2015

Opeten!

Ik ben een hoarder. Niet normaal, zo enorm heftig als dat ik voedingsmiddelen heb opgespaard de afgelopen jaren. Alsof er binnenkort een ramp gaat gebeuren en ik de hele straat van eten moet voorzien...

Mocht dat gebeuren: gelukkig zijn de meeste dingen nog niet over datum en als ze dat al zijn, dan durf ik het nog wel aan. Rijststroop, dat komt zo snel niet slecht. Net als rijst. Met meel moet je een beetje op de smaak letten, maar ook dat zo zo'n vaart niet lopen. Beetje gezond verstand gebruiken en nu meteen direct de hele voorraad opeten!

Goed, dat is nog niet gelukt (het is écht héél véél voorraad), maar ik heb de afgelopen dagen wel een paar stapjes in die richting gedaan. Op facebook kon je al lezen dat ik dolma's heb gemaakt (gebaseerd op dit recept) van de wijnbladeren uit de tuin. Pluspunt: mijn rijstvoorraad is geslonken!


Ook mijn voorraad palmsuiker, boekweitmeel, cacaopoeder, pindakaas en kokosolie neemt af!
Hoe ik dat heb aangepakt, lees je hieronder.

Appelcrumble
Er waren al wat appels van de bomen (Schone van Boskoop en Cox) gevallen en daar heb ik een crumble mee gemaakt.
Ik heb eigenlijk geen idee wat het recept is, want ik heb 'gewoon' wat ingrediënten in een ovenschaal gedaan en deze zo'n 30 minuten op gasstand in laten bakken. Hoe dan ook, ik waag een poging:


Ingrediënten
appels
gemalen kaneel
boekweitmeel
palmsuiker
boter

Benodigdheden
ovenschaal
kom

Bereidingswijze
* Verwarm de oven voor (gasstand 5 / 180 tot 200 graden Celcius).
* Snij de appels in blokjes of partjes en vul een ovenschaal tot ongeveer 3 cm onder de rand en bestrooi de appeltjes met kaneel naar smaak.
* Voeg in een andere kom het meel, de suiker en de boter samen (verhouding ongeveer 1:1:1) en kneed tot er een deeg ontstaat. Is het te zacht, voeg dan meer meel toe. Is het te droog, voeg dan meer boter toe.
* Kruimel het deeg over de appels en zet het in het midden van de oven voor ongeveer 30 minuten of tot het deeg een bruinig, krokant laagje heeft.

Laat het alsjeblieft afkoelen voor je het gaat eten... want serieus, blaren op je tong zijn niet charmant!


Fudge
Net als het dolmarecept, is dit ook een receptenhack! Dit is het recept dat als basis diende en hieronder lees je hoe ik het heb gemaakt.

Ingrediënten
* potje bio pindakaas met stukjes pinda van 300/350g
* 2 eetlepels cacao
* 3 eetlepels kokosolie

Benodigdheden
* bakje van 10 op 10 cm

Bereidingswijze
* Voeg alle ingrediënten samen in het bakje en roer tot een geheel.
* Strijk het glad in het bakje en zet het in de koelkast voor een aantal uur. Ik maakte het voor ik ging slapen, dus heeft het in mijn geval een nacht koud gestaan.
* Snijd er blokjes van en smullen maar!

Mijn variant is minder gezond dan de originele, maar... zo kom ik tenminste wel door mijn voorraad heen! Is het dan toch een gebed mét einde?

Het doet me goed weer in de keuken te staan! En wat ik minstens zo fijn vind, is te kijken naar wat er is en vanuit daar te creëren. Niet tegen die voorraad aanhikken, maar hup, opeten die hap!
Vanaf nu... vanaf nul!

2 opmerkingen: